Table of Contents
ToggleBegin bij het begin: bouw een mailinglijst op
Een productlancering is altijd een mooi moment voor je business, maar je wilt natuurlijk wél dat zoveel mogelijk mensen deze actie ook gaan zien. Het is daarom belangrijk om een mailinglijst op te bouwen. Hoe groter je mailinglijst met potentiële klanten wordt, hoe meer mensen je kunt bereiken en op jouw lancering kunt attenderen.
Een goede manier om potentiële klanten aan te trekken? Dat is het creëren van een lead magnet, ook wel een gratis weggever, zoals een e-book met tips, waarin je kosteloos iets van waarde deelt in ruil voor een e-mailadres voor je mailinglijst. Zorg er dan ook voor dat je niet te veel deelt, maar nét genoeg zodat deze nieuwe inschrijver er iets aan heeft en dus overtuigd raakt om meer van jou te willen ontvangen. Hoe je de perfecte lead magnet maakt? Je leest het hier!

De 3 fases van de productlancering
We gaan er nu even vanuit dat je contacten hebt om naar te mailen. Dus, tijd voor de productlancering! Wil jij jouw volgende lancering strategisch aanpakken? Dan gaat dit stappenplan je helpen bij een succesvolle productlancering. Dit plan bestaat dan ook uit 3 verschillende fases:
- Pre-launch – De opbouw van spanning en het verzamelen van leads.
- Launch – Het moment waarop jouw product de markt op gaat.
- Post-launch – Het benutten van de resterende kansen na de piek.
Ieder van deze momenten vraagt dus om een eigen aanpak, dus waar kun je precies aan denken en wat vraagt elke fase van je?
Fase 1: De Pre-Launch – Creëer momentum en bouw een community
De pre-launch, ook wel de fase vóór de lancering, is hét moment om jouw doelgroep enthousiast te maken. Deze weken -of zelfs maanden- zijn cruciaal om de hype rondom je product te gaan bouwen. Denk bijvoorbeeld maar aan Apple: al maanden van tevoren laten ze diverse sneak peeks zien, zoals het laten lekken van producten, functionaliteiten en zelfs prototypes. Bewust of niet: de aandacht hebben ze! Denkbeeldig staan mensen nu al in de rij om het nieuwste product te bemachtigen.
Een pre-launch is dus cruciaal en hét moment om de aandacht te pakken: je hebt dan ook verschillende manieren voor. Zo kun je bijvoorbeeld je doelgroep meer betrekken, zoals op iets laten stemmen waar jij om vraagt, denkende aan elementen als de naam of vormgeving. Of, creëer juist behoefte rondom het product, zoals vooraf informatie delen met een video.

Of, laat je inspireren door deze ideeën voor strategieën voor een sterke pre-launch:
-
Leadgeneratie: Bouw je mailinglijst op met een sterke lead magnet, zoals een exclusieve gratis training, e-book met tips of exclusieve toegang. -
Engagement creëren: Betrek je doelgroep bij de ontwikkeling van het product. Laat ze stemmen op functies, kleuren of ontwerpen. -
Contentstrategie: Creëer waardevolle content die de behoefte naar jouw product vergroot. Denk aan storytelling, teasers of eerdere succesverhalen. -
Community opbouwen: Start een besloten groep (op de sociale kanalen) waar geïnteresseerden als eerste updates krijgen. -
Webinars & challenges: Organiseer een evenement dat waarde biedt en tegelijkertijd jouw product onder de aandacht brengt.
Kijk dus vooral welke strategie het beste bij jouw onderneming past.
Fase 2: De Productlancering – Het moment suprême
Trrrtrrrrtttrrromgeroffel: hét moment van de waarheid is hier, de officiële productlancering en dus het ultieme moment suprême. Waar marketeers vroeger veelal met een -inmiddels wat achterhaalde- afteller op hun pagina werkten, werkt het tegenwoordig beter om een momentum te creëren. Bij MailBlue doen we dit bijvoorbeeld met een webinar waarbij we direct alles over dit product kunnen vertellen en het enthousiasme van de (potentiële) klanten nog groter wordt.
Tijdens een lancering draait alles dan ook om conversie: hier activeer je je publiek én zet je hen tot actie aan.
Ontdek daarom hier welke technieken essentieel zijn voor een succesvolle lancering:
-
Creëer urgentie: Werk met tijdelijke bonussen, beperkte plekken of exclusieve kortingen om het gevoel van onmisbaarheid te creëren.

-
Maak gebruik van live-events: Denk aan een live webinar of lanceringsevent waarin je interactief je product introduceert.
-
Werk met ambassadeurs en influencers: Zorg dat klanten, experts of bekende namen jouw product aanprijzen en delen.

-
Gebruik slimme e-mailfunnels: Zet een serie geautomatiseerde e-mails in die inspelen op de klantreis, zoals het wekken van interesse tot het doen van een aankoop.
-
Social media en advertenties: Bereik je mailinglijst en target aanverwante doelgroepen op Facebook, LinkedIn en Instagram met advertenties.
Fase 3: De Post-Launch – Maximale omzet uit de staart halen
Je hebt je product gelanceerd en in het mooiste geval heeft een groot aantal enthousiastelingen deze buit binnengehengeld. Hoewel je over het piekmoment heen bent, kun je ook in de derde fase nog mooie resultaten boeken, ook wel de post-launch. Zeg maar nét dat laatste (en toch verrassend veel nog) ‘beetje’ uit die tandpastatube of het hagelslakpak halen.
In deze ronde richt je je namelijk op de zogenoemde ‘twijfelaars’ die de eerste ronde gemist hebben: je geeft ze zogezegd een tweede kans om nogmaals te ontdekken hoe waardevol jouw product voor hem of haar kan zijn.
Hoe je dat doet? Déze strategieën helpen je om je post-launch te optimaliseren
-
Bezwaren wegnemen: Laat zien waarom (potentiële) klanten bij jou moeten zijn door precies díe bezwaren weg te nemen waar ze nu tegenaan lopen. Ontkracht deze dan ook met eerdere succesverhalen, testimonials en antwoorden op veelgestelde vragen. -
E-mails nogmaals versturen: Niet altijd hebben je contacten het gezien of sprak de voorgaande mail hun aan. Verzend bepaalde mailings daarom gewoon nog een keer, nu met een andere onderwerpregel en aangepaste inhoud. Dezelfde insteek, maar een ander jasje kan zomaar wonderen doen om alsnog de aandacht te trekken. -
Bied een upsell of downsell aan: het kan ook helpen om klanten, die dus al iets bij je gekocht hebben, een up- of downsell voor te schotelen. Wie weet gaan ze voor nog een aankoop met dit aanvullende aanbod! -
Laatste kans-communicatie: je product blijft natuurlijk niet eeuwig online. Communiceer en creëer daarom een harde deadline om aan te tonen dat het ‘nu of nooit is’, ook wel een ‘buy now or regret later’.
Eigen ervaring: Hoe mijn eerste productlancering €21.144,80 opleverde met een simpel plan
Mijn eerste productlancering gaat terug naar februari 2017. Zo had ik geen grote mailinglijst met duizend volgers, vrijwel geen advertentiebudget en ook mijn product was niet eens volledig uitgewerkt. Als freelance marketeer hielp ik ondernemers met hun Facebook advertenties en was ik volledig afhankelijk van het uurtje-factuurtje businessmodel. En, dat terwijl ik tegelijkertijd, tijdens mijn productlancering, ook nog op skivakantie naar Oostenrijk zou gaan… Het ultieme recept voor mislukking, zul je vast denken. Het tegenovergestelde bleek waar: wat ik namelijk wél had, was een slimme strategie.
Ik stelde eerst mijn doel vast:
-
44 verkopen van €27 om mijn wintersportvakantie terug te verdienen. Ik was namelijk op een dure skivakantie; die moest natuurlijk ergens van betaald worden, toch? Terwijl ik dus op de skipiste stond, zou het geld binnen moeten komen. Dromen mag altijd, zeker als je er de werkelijkheid van kunt maken, niet waar? -
Een schaalbaar product dat ik na de lancering verder kon uitbouwen.
Leuk, zo’n doel, maar, hoe moest ik dit verder aan gaan pakken? Daarvoor maakte ik het volgende stappenplan:
1. Voorbereiding:
al ruim een maand van tevoren zorgde ik ervoor dat het bestelproces, de geautomatiseerde mailings en mijn verkooppagina klaar stonden. Vergelijkbaar met een huis dat je helemaal verbouwd en dus klaar hebt voordat je je intrek neemt – ik kon dus met een gerust hart naar de piste!
Nog altijd had ik niets verteld over het product. Ik besloot hierbij het ‘Facebook Marketing Jaarprogramma’ voor maar 27 euro aan te bieden, ook al was het nog lang niet af. Een lange periode content & tips verzamelen kost nu eenmaal tijd, dus besloot ik om:
2. Een Minimal Viable Product te creëren:
met andere woorden gaf ik een eerste indruk van de basisversie van wat er zou gaan komen. Hierdoor kon ik mensen al enthousiast maken nog voordat het product zelf in complete versie gelanceerd werd. Alleen de eerste 2 video’s stonden hierbij klaar, waarbij de rest wekelijks werd aangevuld. Dé manier om enthousiasme aan te wakkeren.
De productlancering: het is zover
Toen was het zover: tijd voor de productlancering. Terwijl ik op de piste stond, en eigenlijk de lancering compleet vergeten was plus een broodje kaas in een berghut wilde eten, besloot ik even mijn mailbox te openen. Bij het tabje ‘iDeal betalingen’ zag ik ineens +99 berichten staat. ‘Huh?’.
Meer dan 99 transacties waren er al binnengekomen en bijna iedere minuut volgde er nóg een. Aan het einde van de middag waren we dan ook al druk bezig met alle vragen die in de mailbox terecht waren gekomen. Vanuit de hotelkamer maakte ik dan ook een document op met de meest gestelde vragen, dit voor mijn helpende hand Yvonne. Ik was alleen nog éven vergeten te vertellen wat het product precies inhield; iets wat ik compleet vergeten was, juist omdat ik me er zelf goed op voorbereid had.
De lancering zelf duurde in totaal 3 dagen lang met iedere dag opnieuw een volle inbox, vol van leuke reacties en vragen van geïnteresseerden. Het eindresultaat leverde 21.144,80 euro aan verkopen op.
Wat kun jij uit mijn ervaring meenemen?
-
Begin voordat je product perfect is: laat al kleine sneak peeks zien om je doelgroep enthousiast te maken. -
Automatiseer zoveel mogelijk zodat je dit niet zelf hoeft te doen, wat je dus enorm veel tijd kost. -
Ga voor een slimme aanpak, zoals een instapproduct – dit kan leiden tot massale verkoop. Vanuit hier kun je nadien verder opschalen met upsell-producten.
15 Extra tips voor een succesvolle productlancering
1. Werk met partners & affiliates
Je hebt zelf misschien nog geen grote mailinglijst, maar je product is wel heel erg goed. Bekijk daarom eens of je kunt samenwerken met partners of affiliates: in ruil voor commissie promoten zij jouw product. Je staat misschien wel een deel van je winst af, wel geeft het je de mogelijkheid om te groeien; zonder deze partner had je klant X namelijk nooit gehad.
Je las in het vorige stuk, over mijn eigen ervaring, hoe een ‘instapproduct’ tot hoge verkoopcijfers leidde. Dit is hét moment om een upsell product aan te bieden, zoals voor ‘9.95 extra’ een aanvullend programma aanbieden met nog meer ins en outs. Omdat iemand al een aankoop bij je gedaan heeft, voelt de tweede keer een stuk makkelijker.
3. Combineer jouw productlancering met een advertentie op social media
Niet iedereen leest altijd zijn of haar mail: je doet er daarom goed aan om je mailinglijst ook op sociale kanalen te importeren, zoals op Facebook, of überhaupt te promoten via sociale kanalen.
Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk verkopen: het kan daarom enorm goed werken om schaarste te creëren, zoals hier een deadline aan koppelen of benadrukken dat de voorraad beperkt is. De meeste verkopen vinden vaak op de allerlaatste dag plaats, juist omdat mensen dan een keuze móeten maken, anders is de aanbieding verdwenen.
5. Verstuur een ongelezen e-mail opnieuw
Het voelt misschien een beetje vreemd, maar je kunt een ongelezen e-mail prima opnieuw versturen. Dit zorgt ervoor dat alsnog zo’n 33 procent van de ontvangers jouw mail alsnog opent. En, ook je product zal dus mogelijk weer vaker gekocht worden.

6. Maak het aanbod onweerstaanbaar
Je eenmalige aanbod is in deze fase haast nog belangrijker dan je uiteindelijke product. Zorg er dus voor dat deze zó aantrekkelijk is dat het haast nu al onmisbaar voelt en jouw product dus bemachtigd móet worden. Iemand weet natuurlijk pas daadwerkelijk hoe geweldig jouw product is nadat hij of zij deze heeft aangeschaft, dus ‘het verkopen van’ moet praktisch onweerstaanbaar worden.
7. ‘Gratis’ doet het altijd goed
Als mensen, en zeker Nederlanders, ergens blij van worden, dan is het wel het krijgen van korting of een gratis product. Wil je zoveel mogelijk inschrijvers en dus potentiële klanten voor je mailinglijst aantrekken? Creëer een gratis weggever, zoals een e-book met tips, om alvast iets van je expertise te laten zien zonder teveel weg te geven zodat jouw daadwerkelijke aanbod nog steeds aantrekkelijk en van hoge waarde blijft. Gratis informatie wekt nieuwsgierigheid, dus maak hier zeker gebruik van!
8. Maak het verhaal achter je product helder
Mensen houden van storytelling en zijn benieuwd hoe producten of diensten tot stand (zijn) (ge)komen. Denk daarom eens goed na over je eigen verhaal: wat gaat hierachter schuil? Welk pijnpunt of probleem los je op? Waarom wil jouw doelgroep dit hebben? Probeer dit verhaal eens helder te krijgen en deel dit met je potentiële klanten. Emoties raken mensen, dus maak hier dan ook echt gebruik van. Een stukje persoonlijkheid hoort bij zaken doen, dus pas het zeker toe om meer binding met je doelgroep te krijgen.
9. Wees een groot fan van je eigen product
Onzekerheid of zelfverzekerdheid: als dit een sollicitant was, wie nam je dan aan? Ook over jouw product mag je dus zelfverzekerd zijn. Laat zien waarom dit product onmisbaar is en draag dit ook uit. Hoe overtuigender jij overkomt, hoe meer een klant daar ook in gelooft. Als jij al niet krachtig overkomt, waarom zou een klant dan wel overtuigd zijn?
10. Maak gebruik van ambassadeurs, experts of influencers
Het woord van een ander kan werkelijk wonderen doen: het zorgt ervoor dat je laat zien dat anderen, en dus eerdere klanten of gebruikers, enthousiast zijn over jouw product. Zet daarom ambassadeurs, zoals eerdere klanten, experts of influencers in, passend bij jouw branche. Zorg hierbij voor inspirerende verhalen, positieve reviews of zelfs een verkooppraatje van een bekend persoon. Je hoeft zeker niet het grootste budget te hebben om dit toe te passen, want zelfs testimonials zijn al ideaal voor een boost.
11. Maak gebruik van beeldmateriaal
Een mooie outfit? Dat vindt iedereen leuk om naar te kijken. Dit geldt natuurlijk ook voor je product. Tijdens het promoten kun je daarom gebruikmaken van kwalitatief beeldmateriaal, zoals een hoogwaardige foto of video. Laat hier de mooiste details zien of geef juist wat meer informatie om potentiële klanten enthousiast te maken.

12. Durf commercieel te zijn op jouw manier
Het woord ‘commercieel’? Velen zien dit vaak als een woord dat duidt op meer ‘goedkope’ of ‘massale’ producten. Toch is het juist goed om commercieel te denken. Bedenk eens wat bij je doelgroep past, wat goed verkoopt en in hoeverre jij iets nieuws kunt bieden, wat je dus ook kunt benadrukken. Wordt daarom eens 10% commerciëler in gedachte dan voorheen en bedenk een strategie die perfect bij jou, je product en je doelgroep past.
13. Stilstaan is achteruitgang
Wees niet bang om soms gewoon ‘te doen’. Als je namelijk helemaal niets doet, sta je stil. Sta je stil en doe je niets? Dat betekent achteruitgang. Fouten maken is dan ook oké, het leert je namelijk ook wat je in de toekomst beter kunt of moet doen, wat uiteindelijk je progressie alleen maar ten goede komt.
14. Overweeg ook lokale media
Niet altijd past het bij je product misschien, maar is jouw aanbod juist wel interessant voor de regio? Overweeg dan ook lokale media in te zetten om jouw lancering een boost te geven. Zeker wanneer je het van je omgeving nodig hebt en bepaalde kanalen een groot bereik hebben, kan dit groots in je voordeel zijn.
15. Optimaliseer ná de productlancering
Meten = weten. Of je nu een product of dienst lanceert, het is altijd handig om gebruik te maken van een pilot of testfase. Na de pilot, maar ook na de uiteindelijke lancering, is het belangrijk om eens na te gaan of je misschien niet nog veel meer resultaten eruit kunt halen in de toekomst. Waar kun je bijvoorbeeld nog verbeteringen boeken? Hoeveel producten komen bijvoorbeeld retour, hoeveel klachten heb je ontvangen en hoeveel heb je in totaal verkocht? Eén ontevreden klant vertelt je eigenlijk meer dan tien tevreden klanten: het geeft je een bron aan informatie. Dit kan een positieve bijdrage aan je bedrijfsresultaat leveren, want deze ‘fout’ hoef je in de toekomst niet meer te maken.
Zowel vooraf, tijdens als na de productlancering moet je je focussen op het creëren van content en dus ook gericht op iedere fase binnen de klantreis: ook wel alle stappen die potentiële klanten afleggen alvorens ze uiteindelijk een aankoop bij je doen, wat dus begint bij het ontdekken van jouw product. En, of ze na aankoop mogelijk tot een herhaalaankoop overgaan. Ook persoonlijke verhalen van eerdere klanten doen het altijd erg goed.
Jouw productlancering tot een succes maken?
Een sterke lancering vraagt dus om een goed en doordacht stappenplan. Zorg dus voor een sterke strategie rond je pre-launch, gevolgd door de officiële lancering en post-launch, allemaal voor maximaal impact. Maak hierbij dus slim gebruik van je e-mailmarketing, social media en community en zorg voor een grote portie enthousiasme bij je doelgroep om deze om te zetten in loyale klanten. Hoe strategischer en doordachter je dit van tevoren aanpakt, hoe succesvoller je lancering zal zijn.
En, wat ga jij doen om er een succes van te maken?

