Begin bij het begin: bouw een mailinglijst op

Een productlancering is altijd een mooi moment voor je business, maar je wilt natuurlijk wél dat zoveel mogelijk mensen deze actie ook gaan zien. Het is daarom belangrijk om een mailinglijst op te bouwen. Hoe groter je mailinglijst met potentiële klanten wordt, hoe meer mensen je kunt bereiken en op jouw lancering kunt attenderen.

Een goede manier om potentiële klanten aan te trekken? Dat is het creëren van een lead magnet, ook wel een gratis weggever, zoals een e-book met tips, waarin je kosteloos iets van waarde deelt in ruil voor een e-mailadres voor je mailinglijst. Zorg er dan ook voor dat je niet te veel deelt, maar nét genoeg zodat deze nieuwe inschrijver er iets aan heeft en dus overtuigd raakt om meer van jou te willen ontvangen. Hoe je de perfecte lead magnet maakt? Je leest het hier!

Wat is een lead magnet - voorbeeld opt-in op website
Bied een gratis weggever aan in ruil voor een e-mailadres

De 3 fases van de productlancering

We gaan er nu even vanuit dat je contacten hebt om naar te mailen. Dus, tijd voor de productlancering! Wil jij jouw volgende lancering strategisch aanpakken? Dan gaat dit stappenplan je helpen bij een succesvolle productlancering. Dit plan bestaat dan ook uit 3 verschillende fases:

  1. Pre-launch – De opbouw van spanning en het verzamelen van leads.
  2. Launch – Het moment waarop jouw product de markt op gaat.
  3. Post-launch – Het benutten van de resterende kansen na de piek.

 

Ieder van deze momenten vraagt dus om een eigen aanpak, dus waar kun je precies aan denken en wat vraagt elke fase van je?

Fase 1: De Pre-Launch – Creëer momentum en bouw een community

De pre-launch, ook wel de fase vóór de lancering, is hét moment om jouw doelgroep enthousiast te maken. Deze weken -of zelfs maanden- zijn cruciaal om de hype rondom je product te gaan bouwen. Denk bijvoorbeeld maar aan Apple: al maanden van tevoren laten ze diverse sneak peeks zien, zoals het laten lekken van producten, functionaliteiten en zelfs prototypes. Bewust of niet: de aandacht hebben ze! Denkbeeldig staan mensen nu al in de rij om het nieuwste product te bemachtigen.

Een pre-launch is dus cruciaal en hét moment om de aandacht te pakken: je hebt dan ook verschillende manieren voor. Zo kun je bijvoorbeeld je doelgroep meer betrekken, zoals op iets laten stemmen waar jij om vraagt, denkende aan elementen als de naam of vormgeving. Of, creëer juist behoefte rondom het product, zoals vooraf informatie delen met een video.

Afbeelding - Succesvol een product lanceren - Pre-launch voorbeeld Apple
Apple biedt voor de lancering van een product sneek peaks aan

Of, laat je inspireren door deze ideeën voor strategieën voor een sterke pre-launch: