OpenAI introduceert Instant Checkout. Dit is een koopknop waarmee gebruikers producten rechtstreeks in ChatGPT kunnen afrekenen. De functie start in de Verenigde Staten en wordt later in meer regio’s beschikbaar. Voor webshops betekent dit een nieuw kanaal, naast SEO/SEA en marketplaces, die je in je strategie wil meenemen. In dit artikel leg ik kort uit hoe Instant Checkout werkt, hoe productrangschikking tot stand komt en welke optimalisaties je nu al kunt doorvoeren in je productdata, feed-updates en policies om zichtbaar te worden en beter te converteren zodra dit kanaal voor jouw markt relevant is.

OpenAI introduceert Instant Checkout binnen ChatGPT

OpenAI introduceert Instant Checkout. Hiermee kunnen gebruikers producten rechtstreeks in ChatGPT afrekenen. In de eerste uitrol (in Amerika) werkt het alleen nog met Etsy. Betalen kan onder andere met Apple Pay, Google Pay en Stripe Link.

De koopflow verloopt via Stripe en een nieuwe betaal ‘primitive’, de Shared Payment Token (SPT). Zo kan ChatGPT afrekenen zonder kaartgegevens te onthullen. ACP (Agentic Commerce Protocol) zorgt dat orders, prijzen en status veilig tussen agent, merchant en PSP stromen. De technologie is als open standaard beschikbaar.

Daarnaast geeft OpenAI nu ook een officiële merchant-pagina met toelating, feed eisen en ranking-criteria. Voor nu is de feature alleen in Amerika te gebruiken. Maar meer regio’s staan zeker op de roadmap.

Shopping with ChatGPT

Foto credits: OpenAI

Waarom nu optimaliseren voor ChatGPT shopping?

ChatGPT shopping is binnenkort ook in Europa een nieuw kanaal waar je zichtbaarheid volledig leunt op de kwaliteit en versheid van je productdata. Wie dus nu al producttitels, productkenmerken, productvarianten, productafbeeldingen en retourvoorwaarden op orde brengt, vergroot de kans om vaker en beter in relevante gesprekken te verschijnen binnen de AI zoekmachines.

Wat bepaalt je zichtbaarheid in ChatGPT Shopping?

OpenAI beschrijft expliciet hoe selectie/ranking werkt:

  • Productresultaten: gerangschikt op relevantie bij de zoekvraag; geen betaalde boost.
  • Merchant keuze (als er meerdere aanbieders zijn): er wordt gekeken naar productbeschikbaarheid, prijs, kwaliteit, of je primaire verkoper bent en of Instant Checkout aanstaat.
  • Databron: ChatGPT vertrouwt op jouw gestructureerde productfeed, met updates die elke 15 minuten mogelijk zijn.

Jouw kans om je product straks online te verkopen in ChatGPT hangt af van de kwaliteit en ‘versheid’ van je productdata, oftewel hoe up-to-date de voorraad of productprijs is bijvoorbeeld. De kwaliteit hangt af van hoe uitgebreid je alle productkenmerken hebt beschreven in je productfeed. Zoals het artikelnummer van de fabrikant per product en de SKU. Je SKU is de interne artikelcode voor elke productvariant, zoals maat, kleur of model, om de voorraad te beheren. Bijvoorbeeld RoodT-shirt-M voor een rode T-shirt in maat M, en RoodT-shirt-L voor een rode T-shirt in maat L.

Maar denk ook aan duidelijke producttitels, duidelijke productbeschrijvingen en heldere voorwaarden voor verzending en retour (bijvoorbeeld levertijd, kosten, retourtermijn in dagen).

Agentic commerce

Om daadwerkelijk mee te doen aan de Instant Checkout, zal je webshop ook ‘ACP’ moeten ondersteunen. Dit is een ‘Agentic Commerce Protocol’ voor bestellingen/betalingen via ChatGPT. Agentic commerce is een vorm van online winkelen waarbij AI-agenten voor klanten aankopen zoeken, vergelijken en eventueel uitvoeren.

Maar, OpenAI is al bezig om dit minder noodzakelijk te maken door directe product feeds te gebruiken. Dit is alleen nog niet aan de orde, maar zal er binnenkort aankomen. Dat betekent dat je straks dus zelf je product feed rechtstreeks kan implementeren, in plaats van dat dat via een ACP moet.

Shopping with ChatGPT search

Foto credits: OpenAI

Het stappenplan voor optimalisatie van je webshop voor ChatGPT

1) Begrijp de scope van Instant Checkout

ChatGPT ondersteunt een inline checkout waarmee momenteel alleen nog Amerikaanse gebruikers direct in de chat kunnen afrekenen. De uitrol is gestart met Etsy verkopers, maar Shopify-merchants volgen binnenkort. Binnen deze eerste versie kun je als koper alleen nog 1 product afrekenen, niet meerdere, de uitbreiding naar winkelwagens is wel al aangekondigd.

2) Bepaal of en hoe je wilt deelnemen (actief deelnemen vs. alleen zichtbaar zijn)

Je kunt zichtbaar worden in ChatGPT shopping-resultaten zonder Instant Checkout. Wil je ook de drempel verlagen en conversie verhogen? Dan kun je Instant Checkout aanzetten zodra jouw platform ACP ondersteunt. Voor zichtbaarheid in ChatGPT zegt OpenAI dat factoren als productbeschikbaarheid, prijs, kwaliteit en toestemming voor Instant Checkout veel meespelen.

3) Richt een agent-klare product feed of datastroom in

ChatGPT gebruikt gestructureerde productdata om producten te tonen (zoals prijzen, SKU, producttitels, productafbeeldingen). OpenAI geeft wel al aan te werken aan rechtstreekse productfeeds van webshops, om actualiteit en juistheid te borgen. Tot die tijd is de kwaliteit van je bestaande gestructureerde productdata bepalend voor hoe volledig en correct je in de resultaten verschijnt.

4) Zorg voor betrouwbare identificatie (GTIN/MPN/merk)

Agents en aggregators matchen producten op unieke product identifiers. GTIN (Global Trade Item Number) is een wereldwijd unieke product identifier, dit is vaak zichtbaar als een barcode (zoals de EAN of UPC). De MPN (Manufacturer Part Number) is een unieke productcode die een fabrikant zelf toekent aan een specifiek product binnen zijn assortiment.

Vul dus de GTIN waar beschikbaar (of MPN als alternatief) en benoem het merk en model ook altijd bij iedere productvariant. Dit verkleint dubbele vermeldingen en vergroot de kans dat jouw aanbod als relevant en betrouwbaar wordt gezien. Vooral als meerdere verkopers hetzelfde item leveren.

5) Schrijf producttitels en beschrijvingen die agents begrijpen

Gebruik korte, kenmerkrijke producttitels (type, maat, materiaal, kleur) en heldere productbeschrijvingen. ChatGPT kan titels en teksten versimpelen op basis van aangeleverde data. Hoe duidelijker jouw input, hoe beter het model relevante kaarten toont en misinterpretaties voorkomt. Vermijd dus vage claims en specificeer productvarianten en belangrijke productspecificaties.

6) Versterk je media (meerdere productbeelden + goede attributen)

Zorg voor meerdere hoogwaardige productfoto’s (voor-, zij-, detail-aanzichten) met consistente afmetingen en correcte attributen. Rijke, consistente media verhogen de kans dat je volledig en aantrekkelijk wordt weergegeven in productkaarten. Ze helpen ook bij het onderscheiden van varianten.

7) Speel in op merchant selectie bij hetzelfde product

Als ChatGPT meerdere verkopers voor één product toont, dan kunnen factoren als beschikbaarheid, prijs, kwaliteit en Instant Checkout support de weergave volgorde beïnvloeden. Werk dus aan een goede up-to-date productvoorraad, concurrerende prijzen, goede productreviews, retourvoorwaarden, en schakel Instant Checkout in zodra mogelijk.

Mogelijke valkuilen binnen ChatGPT shopping

Single-item checkout (nog geen multi-cart): houd bundels en varianten dus eenvoudig

De huidige Instant Checkout-uitrol ondersteunt nu alleen nog single-item aankopen binnen ChatGPT. Dat betekent dat winkelwagens met meerdere items, bundelkortingen en complexe varianten (zoals accessoires toevoegen of mix-&-match) nog niet naadloos werken in de chat.

Prioriteer dus SKU’s die zelfstandig verkocht worden en herstructureer bundels als afzonderlijke, helder benoemde producten met duidelijke varianten (maat, kleur, capaciteit) die het agent-model makkelijk kan voorstellen.

Geef per variant unieke titels/afbeeldingen en vermijd configuraties die meerdere ‘add-ons’ vereisen. Zo voorkom je frictie in de koopflow en maximaliseer je conversie zolang multi-cart ontbreekt.

Alleen nog beschikbaar in Amerika

Instant Checkout is in eerste instantie beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten, met Etsy en Shopify “coming soon”. Voor Europese webshops is dat essentieel voor de roadmap. Bereid je data en processen wél voor (product feed-kwaliteit, product identifiers, productafbeeldingen, product policy’s), maar speciale koppelingen of betaalflows voor ChatGPT kun je gewoon gefaseerd oppakken.

Richt je in de tussentijd op organische zichtbaarheid in ChatGPT shopping (die buiten checkout om al waarde levert) en zorg dat je snel kunt schakelen zodra regio’s worden uitgebreid.

Inconsistentie tussen de productpagina en product feed leidt tot afkeuring of conversiedrop

ChatGPT shopping vertrouwt op gestructureerde productdata (prijzen, voorraad, afbeeldingen, reviews). Als jouw productfeed of metadata afwijkt van de informatie op je productpagina, ontstaan afkeuringen, verkeerde aanbiedingen of afhakers bij checkout.

Los dit dus zo snel mogelijk op met een korte productupdate cadans (minuten in plaats van dagen bijvoorbeeld) en strikte validatieregels (prijs-/voorraadschema’s en consistente varianten. OpenAI geeft wel al aan dat ze toewerken naar directe merchant product feeds om juistheid te verbeteren; maar tot die tijd is jouw eigen data doorslaggevend.



Bron

Tags

Related Post